Tise tar grep for å hjelpe lokale butikker med corona-svinn

Corona-viruset har satt store deler av varehandelen ut av spill. Stengte dører og redusert salg fører til store varelager. Nå tar ombruksappen Tise grep for å bidra at lokale butikker får solgt produktene sine før det er for sent.

Prisløs er en av Vintagebutikkene som nylig har flyttet inn på Tise. Foto: Prisløs.


På rekordtid har Tise kastet seg rundt for å utvikle Tise Street View, som kort forklart er en digital handlegate som er integrert i Tise-appen.

– Vi har hatt klessvinn på agendaen lenge, men nå er det så stille i gatene at det er stor risiko for kjempesvinn i mange bransjer. Vi ønsker å bidra til å hindre dette, og samtidig løfte frem de lokale, skandinaviske butikkene og merkevarene i en vanskelig tid, sier Anna Hognestad, ansvarlig for forretningsutvikling i Tise.

Anna Hognestad er ansvarlig for forretningsutvikling i Tise. Foto: Tise.


Digitalt utstillingsvindu for lokale butikker
Bakgrunnen for satsingen skyldes at nedstengingen av det norske samfunnet har ført til folketomme gater over hele landet. Dermed mister de små og lokale butikkene både utstillingsvinduet sitt og kundegrunnlaget. Mange av dem har heller ikke ressurser til å drifte egne nettbutikker, og dermed er krisen total.

– Vi ønsker å gi de små butikkene en ny salgskanal gjennom vårt community i Tise. Næringslivet må nå stå sammen for å sørge for at vi kommer levende ut på den andre siden, sier Julie Sand Fuglum som er forretningsutvikler i Tise og ansvarlig for det nye bedriftskonseptet.

Går fra klessvinn til butikksvinn
Tise har lenge jobbet med et konsept for klesmerker som sliter med varelagre, feilprodukter og returvarer de ikke får solgt, men nå utvider de konseptet til å gjelde flere typer svinn. Dermed åpner Tise plattformen sin med over 80.000 daglig brukere i Skandinavia for butikker og bærekraftige merkevarer på tvers av bransjer. Satsingen bygger på erfaringer fra tidligere samarbeid med for eksempel Fretex Grønland og flere andre aktører.

–  Med over 30 000 følgere på Instagram er Tise en utrolig viktig markedsføringskanal for oss, sier Duci Laurindo, butikkleder på Fretex Grønland.

Påvirkes av corona
Selv om Tise lenge har hatt en positiv utvikling, er de ikke upåvirket av corona-utfordringene. 

–  Det er ingen hemmelighet at også vi kjenner på situasjonen, men desto viktigere er det at vi kan samle flere aktører så vi står sterkere sammen for å kjempe for bærekraftig mote og gode tiltak fra butikker og merkevarer, sier Fuglum.

Har du en butikk som vil teste ut Tise Street View?
Les mer om hvordan det fungerer her eller send en e-post til business@tise.com for å registrere deg.

Sist oppdatert: 30.04.2020, 7:49

Kort om Tise

Tise er en markedsplass for brukt mote og interiør med over en million brukere i Skandinavia.

Tise er størst i Norge innen brukte klær.

Ombruksappen er særlig populær blant unge kvinner. I Norge har 85 prosent av kvinner på 24 år opprettet en bruker.