– Ombruk blir den nye normalen

– Ombruk blir den nye normalen

– Morgendagens forbruksvaner kommer ikke til å handle om siste nytt, men om varighet og kvalitet, sier trendekspert.

Av: Redaksjonen , 30.03.2020

Den nye bærekraftsrapporten til Opinion viser at hele 8 av 10 nordmenn har ambisjoner om å leve mer bærekraftig enn de gjør i dag. 

– Hvis alle skulle hatt samme forbruk som gjennomsnittsnordmannen måtte vi hatt 3,4 jordkloder for å få ressursregnestykket til å gå opp. Det begynner stadig flere å forstå og derfor etterspør de løsninger som tar bedre vare på jordens ressurser, sier Mia Charlotte Harboe, innsiktsrådgiver i Opinion. 

Mia Harboe er ekspert på forbrukertrender i Opinion. Foto: Privat.

2 av 3 vil velge brukt
For mange er ombruk det beste beviset på at et produkt er miljøvennlig, og ifølge Harboe er dét en viktig grunn til at ombruk har gått fra nisje til å bli normalt i løpet av få år. En stor rapport fra USA viser at 2 av 3 kvinner er positive til å kjøpe second hand-klær og atl bruktmarkedet ligger an til å bli 1,5 ganger større enn markedet for nye klær allerede i 2028.

– De fleste setter automatisk likhetstegn mellom ombruk og miljøgevinst. Dermed blir koblingen mellom deres eget ønske om å velge bærekraftig og oppfatningen om at nytt er negativt for miljøet en sterk driver av veksten i second hand-markedet, sier Harboe.

Det må bli enklere å ta gode valg
Til tross for stor vekst finnes det fortsatt barrierer som gjør at mange foretrekker å kjøpe nytt. Mangel på kunnskap, dårlige kundeopplevelser og oppfatningen om at brukt er dårligere enn nytt er de viktigste årsakene. 

– Vi liker å tro at vi tar rasjonelle valg hver gang vi kjøper noe nytt, men forskning viser at vi går på autopilot. Hele 90 prosent av valgene våre er automatisert for å spare tid og krefter, så det er viktig at ombruk blir like behagelig, lettvint og trygt som forbruk hvis trenden skal ta av. 

Finn.no er den store bruktmarkedsfavoritten blant Nordmenn. I fjor lå denne Tesla-begravelsesbilen på annonsetoppen med over 300.000 visninger. Foto: Karmøy Bilsenter as.

Finn er helten
Harboe trekker frem Bua, som tilbyr ombruk og leie av sportsutstyr mot barn, som et godt eksempel på moderne ombruk – lett tilgjengelig, billig og bra. 

– Sportsbransjen har rotet det til for seg selv ved å ikke være på ballen for å utvikle forretningsmodeller tilpasset ønsket om å eie mindre. Men for nordmenn flest er det fortsatt bare én stor helt når de skal velge bærekraftig – og det er Finn.no, sier Harboe, som også trekker frem Tise som en markedsplass for mote som har klart å fokusere mer på gode opplevelser og kule klesplagg til en billig penge – enn at produktene er brukt.

Slik vinner du kundene ved å satse på ombruk

  1. Snakk om det du gjør på en enkel og forståelig måte.
  2. Gi kundene dine konkrete forslag til hva de kan gjøre for å bidra til ombruksøkonomien. 
  3. Husk at brukt er verdifullt for kundene dine: Verdi for pengene + god samvittighet. 
  4. Tenk annerledes når du setter verdi på et produkt: I ombruksøkonomien kan verdi for pengene både handle om hvor du sparer sammenlignet med å kjøpe nytt eller prisen for produkter i et livsløpsperspektiv (kvalitet er ikke er så dyrt når du vet at du kjøper et produkt som varer resten av livet). 
  5. Kundene får god samvittighet når du forteller dem om hva de bidrar med ved å kjøpe et produkt eller en tjeneste – helt konkret. 
  6. Skap trygghet: lag garantier og forsikringsordninger som gjør folk trygge på å velge brukt. 
  7. Tenk bærekraft i alle ledd, men husk at kundene ikke kjøper produkter og tjenester kun fordi de er bærekraftige: Du må alltid ha gode svar på hva slags kundeverdi dine  produkter og tjenester gir for kundene. 
  8. Tenk lønnsomhet: Du må utvikle en forretningsmodell som sørger for at du tjener penger på produktene du tjener – ikke bare i dag, men også i fremtiden.

Sist oppdatert: 1.04.2020, 12:25

Vil du vite mer om forbrukertrender og bærekraft?

Ta kontakt med Mia Charlotte Harboe.

E-post:

mia@opinion.no.