OBOS satser på ombruk når de tar opp konkurransen med hjemmekontoret

OBOS satser på ombruk når de tar opp konkurransen med hjemmekontoret

OBOS satser på ombruk av interiør når de lanserer nytt proff-alternativ til hjemmekontoret.

Etter et drøyt års planlegging lanserer OBOS en helt ny satsing som skal legge til rette for profesjonelle kontorplasser i nærmiljøet der folk bor. På den måten vil OBOS ta vare på fleksibiliteten, friheten og produktiviteten som hjemmekontor-tilværelsen har åpnet for, samtidig som de forebygger mot fysiske og psykiske plager med gode arbeidssituasjoner utenfor husets fire vegger.

– Når hjemmet og kontoret møtes på et nærkontor i nabolaget må vi tenke annerledes når vi utvikler interiørløsningene. Derfor har vi tatt i bruk en helt ny ombruksløsning som hjelper oss å skape et fleksibelt og bærekraftig arbeidsmiljø, sier Espen Alexander Lindkjølen, som er forretningsutvikler i OBOS.


Nærkontor under utvikling: Om få måneder åpner dørene til OBOS Nærkontor på Lambertseter i Oslo. Foto: Aktiv Bygg.



Kaster 35.000 tonn brukbare kontormøbler hvert år
Hvert år kaster norske selskaper over 140.000 tonn kontormøbler i Norge og omtrent hvert fjerde møbel som blir kastet er i brukbar stand. Det betyr at over 35.000 tonn kontormøbler blir kastet lenge før tiden.

– Vi opplever tidvis at det er vanskelig å ha oversikt over alle kontormøblene vi forvalter på tvers av ulike bygninger og lokasjoner. Det kan føre til at noen møbler blir lite brukt og at andre blir kastet. Når vi utvikler fremtidens kontorløsninger er det viktig for oss å finne bærekraftige løsninger på de utfordringene vi har med kontorinnredning i dag, sier Lindkjølen.


Corona-sikkert: Ideen om OBOS Nærkontor ble født lenge før corona, men med eksplosjon i hjemmekontor-jobbing har konseptet blitt brennaktuelt. Foto: Ane Larsson/OBOS.



OBOS satser på norsk oppstartsselskap
Som en del av utviklingen av Nærkontoret  har OBOS gått i dialog med markedet for å undersøke alternativer. Etter en anbudskonkurranse valgte de å samarbeide med det norske oppstartsselskapet GoGood om planlegging, design, innkjøp, installasjon, vedlikehold og ombruk av kontorinnredningen til de nye nærkontorene. 

– Ombruksløsningene til GoGood er viktige fordi de bidrar til å løse et stort miljøproblem, men vi valgte dem først og fremst fordi de leverer en løsning som gjør det enklere og bedre for oss i OBOS å utvikle og drifte interiørløsninger på tvers av lokasjoner, sier Lindkjølen. 


Espen Lindkjølen i OBOS forteller at Nærkontoret er et pilotprosjekt i Oslo og omegn, men blir det populært er ambisjonen til OBOS å utvikle mange flere Nærkontorer i løpet av kort tid. Foto: Ane Larsson/OBOS.



Ombruksløsningen han refererer til er Good Work – en helhetlig tjeneste som hjelper selskaper med å håndtere innredningen på kontoret fra A–Å. Ved hjelp av noen av de fremste interiørekspertene i Norge skreddersyr GoGood interiørløsninger for bedriftens behov, velger ombrukbare kvalitetsmøbler og installerer dem med et digitalt ombrukssystem som gjør det enkelt å ta vare på, ombruke og bytte inn møbler når behovene på arbeidsplassen endrer seg. 

– Viktig at de store setter standarden 
OBOS får skryt for å satse på norske oppstartsselskaper som utvikler nye løsninger.
 
– Vi startet GoGood for å utvikle ombruksløsninger som er så gode at de vil utkonkurrere dagens forbruksbaserte alternativer. Hvis vi skal lykkes er det avgjørende at store virksomheter tør å satse på oss. Derfor er det viktig at OBOS går foran, for det er når de store setter standarden at resten kommer etter, sier Preben Carlsen, daglig leder og grunnlegger av GoGood. 


Satser på ombruk: Preben Carlsen har startet GoGood for å utvikle ombruksløsninger som utkonkurrerer dagens forbruksbaserte alternativer. Foto: Herman Dreyer.



Bygger plattform for ombruk i industriell skala 
I kjernen av løsningene til GoGood ligger en digital plattform som setter sammen enkeltprodukter til helhetlige løsninger og leverer dem med ombruk inkludert. Ny teknologi gjør det mulig for GoGood å ta ansvaret for produktene gjennom hele livsløpet – og sørge for at kundene ikke lenger må håndtere ombruk, vedlikehold, reparasjon og avhending på egenhånd.

Med offentlig støtte på nesten 17 millioner fra Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Oslo kommune, samarbeid med Flokk, Aarsland, Ope, Norsk Gjenvinning, Glomma Industrier, Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo, Norsk Institutt for bærekraftsforskning og Norsk Regnesentral  er GoGood allerede  i stand til å levere ombruksløsninger for kontorinnredning i stor skala.

– Good Work er den første tjenesten vi ruller ut på plattformen vår, men vi er allerede i gang med å utvikle en løsning for hjeminnredning med ombruk inkludert. På sikt planlegger vi å utvikle flere løsninger for produktkategorier med stort behov for ombruk, som for eksempel Good Electronics, Good Sports og Good Fashion, sier Carlsen. 

Sist oppdatert: 6.03.2021, 11:36