Med nål, tråd og syglede skal Jenny Skavlan “hacke” fast fashion

Med nål, tråd og syglede skal Jenny Skavlan “hacke” fast fashion

– Vi trenger flere syjunkier, så vi har laget et konsept for å gjøre det lett å bli hekta, sier Jenny Skavlan. En uke og 11.000 Instagram-følgere etter lansering er det ting som tyder på at gründerne av Fæbrik har truffet en nerve.

Av: Redaksjonen , 30.04.2020

Ingrid Vik Lysne, Mari Nordén, Ingrid Bergtun og Jenny Skavlan er kjent som noen av Norges fremste sy-profiler. Siden februar har de slått kreftene sammen for å utvikle Fæbrik, en digital plattform som skal gjøre det lekende lett å lære seg å sy, og de har planene klare for både sykurs og et fysisk verksted. 
 



Det har gått to måneder siden første møte. Dere kaster ikke bort tiden? 
– Vi har samarbeidet på kryss og tvers i tidligere prosjekter og brenner for å spre søm, tekstil- og gjenbruksglede. Mulighetene er endeløse, engasjementet vårt dirrer hver for seg og når vi slår oss sammen står stemninga i taket og inspirasjonen er eksplosiv, sier Jenny Skavlan.  


Med nål og tråd mot fast fashion 
Fæbrik-konseptet bobler av energi og skaperglede, men til grunn for satsingen ligger et alvorlig bakteppe. Mote- og tekstilbransjen er en av de mest forurensende i verden og står for cirka ti prosent av verdens klimautslipp. De siste 20 årene har klesproduksjonen doblet seg til over 100 milliarder plagg i året, samtidig som kun 1 prosent av klærne blir resirkulert. I følge The Ellen MacArthur Foundation betyr det at vi kaster fullgode klær til en verdi av over 500 milliarder kroner i året. 

Å “hacke” systemet og fylle opp skapet med “nye” plagg uten å ha vært i klesbutikken, gir en kul følelse som det er vanskelig å gå bort fra. 

Jenny Skavlan

– Klær masseproduseres til latterlig lave priser i materialer som hverken er bra for kroppen eller planeten. Trendene pumpes ut i et tempo som gjør det umulig å holde seg oppdatert. Når man syr et plagg får man en forståelse for jobben som ligger bak og hva et plagg faktisk burde koste. Samtidig får man automatisk materialkunnskap som kan lede til bedre valg, sier Skavlan.

– Etter hvert som man lærer seg å fikse, sy om og sy egne plagg føler man seg fri fra motejaget. Opplevelsen av å “hacke” systemet og fylle opp skapet med “nye” plagg uten å ha vært i en klesbutikk, gir en kul følelse som det er vanskelig å gå bort fra. 



Et rom for avkobling fra presset i sosiale medier
Selv ble Fæbrik-gründerne hekta på å sy allerede som barn. Håpet er at de nå skal bidra til å videreføre interessen til dagens barn og unge.

Vi var helt oppslukt fra 10-11 årsalderen. Det ga oss mye sunn glede og mestringsfølelse som gjorde det litt lettere å være ung. Det er fortsatt lett å føle på hvor bra sy- og skapelsesprosessen er mentalt. Å sy kan gi unge mennesker en avveksling fra stress, press og sosiale medier – et rom som de kan koble av i og ta en pause, sier Ingvild Vik Lysne.


Dobbel bruk halverer klimaavtrykket
I følge tall fra SIFO har nordmenn i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet, hvert femte plagg blir aldri eller sjelden brukt og vi kaster i snitt 23 kilo klær hvert år. 

– Det beste man kan gjøre for å få ned sitt eget klimamote-avtrykk er å bruke klærne flere ganger. Faktisk reduserer man klimaavtrykket med 50 prosent ved å bruke et plagg dobbelt så mange ganger. Reparasjon og redesign er viktige virkemidler for å øke levetiden til klær – og her vil satsinger som Fæbrik spille en viktig rolle i fremtiden. Dessuten har gründerne sans for kvalitet og det bidrar til å løfte sy-faget fra kunst og håndverk til high fashion, sier Linda Refvik, prosjektleder i Movement for Sustainable Textiles.

– Når du kan sy, er det mye lettere å reparere eller sy om klærne dine slik at du får lyst til å bruke dem lenger. I tillegg er det lettere å kjøpe brukt når man kan sy om, fikse og trikse på plagg så de passer og blir akkurat slik som du ønsker deg, sier Ingrid Bergtun. 


Har truffet en nerve
Det er ikke første gang Jenny Skavlan har vært involvert i oppstarten av ombruksselskaper med suksess. Hun er allerede involvert i Tise, som nylig rundet over en million brukere og på få år har blitt en av Norges største markedsplasser for salg av brukte klær. Etter en knapp uke har Fæbrik allerede over 11.000 følgere på Instagram og interessen har eksplodert. 

– Det enorme engasjementet vi opplevde da vi la ut vårt første mønster på instagram tyder på at dette kan bli et lite eventyr. Mange voksne børster nå støv av symaskinen sin, mens stadig flere unge tar kontakt og har lyst til å lære å sy, sier Mari Nordén.

Fakta om Fæbrik

- En digital plattform som skal gjøre det enkelt for folk å lære seg å sy.

- Selger unike mønsterdesign og deler tips og inspirasjon til hvordan du bør gå frem.

- Planlegger egne sykurs og etablering av et fysisk verksted.

- Startet av Ingrid Vik Lysne, Mari Nordén, Ingrid Bergtun og Jenny Skavlan.