– Det er mange grunner til at sakte er bedre enn raskt

– Det er mange grunner til at sakte er bedre enn raskt

Slowfashion- evangelisten Karoline Hestnes så bokstavelig talt lyset på en sykkeltur mellom fjelltoppene i Nepal. Det ble starten på hennes eget motemerke og en tungrodd kamp mot en industri hvor det meste går altfor fort.

Av: Preben Carlsen , 31.03.2020

Karoline tenker seg om. Hun er opptatt av å få det riktig. – Det er vitenskapelig bevist, sier hun. Man blir ikke lykkelig av å kjøpe seg noe nytt. Det er en grunn glede som går fort over. Skal vi trives i verden, og verden trives med oss, må vi finne verdi i andre gleder. 

Karoline Hestnes gjør opprør mot fast fashion og mobiliserer til kamp på mange arenaer. Foto: @VeronicaVonClemm


Kjerringa mot strømmen
Hun har valgt en karriere i en motebransje som er kjent for elendige arbeidsforhold og enorme klimautslipp. Mange mener dessuten at den såkalte fast fashion-industrien er den største driveren av global forbrukskultur bygget på prinsippet om å lage billige klær som enten går i stykker, eller går av moten, så raskt som mulig. På den måten kan gigantiske selskaper produsere klær i enorme volumer og få ned prisen så lavt at de kan selge oss nye klær mye oftere enn vi trenger. At Karoline er en moderne versjon av kjerringa mot strømmen er ingen overdrivelse. 

Karoline Hestnes har alltid vært interessert i mote, men brenner mest for å gjøre moteindustrien bærekraftig. Foto: Gitte Paulsbo.


– Jeg har alltid vært interessert i mote, men jo større innsikt jeg fikk i hvordan bransjen var bygget opp, jo tydeligere ble det at ting ikke kan gå like fort i fremtiden. For når ble egentlig billig synonymt med bra? Og når ble det greit å ikke vite noe om hvordan klærne våre er laget, hva de er laget av eller hva slags arbeidsforhold de som lager klærne jobber under, spør hun retorisk. 

“Poenget mitt er ikke at ting trenger å ta lang tid. Det som betyr noe er at man får positiv energi av det man bruker tiden sin på”.

– Da jeg bodde i Nepal ble jeg vitne til fattigdom og utrygge arbeidsforhold, og jeg fikk kjenne på kroppen hvordan det var å leve uten tilgang til vann og elektrisitet. Dermed ble det enda tydeligere at morgendagens bedrifter må legge om kursen.


Slow fashion in the fast lane
Til tross for at hun er en forkjemper for å ta ned tempoet, har Karoline Hestnes hatt det travelt. I en alder av 40 år har hun lagt bak seg en karriere som stylist og moteredaktør og blitt gründer og sosial entreprenør.

Hun har startet A/Bareness, “gi tilbake”-prosjektet #CoolKidsNeedCleanWater, jobbet for motedesigner Leila Hafzi i et utviklingsprogram i regi av Fredskorpset og er en av damene bak The Fashion Archives, et av Norges største gjenbruksmarkeder for mote. Som om ikke det var nok er hun også landskoordinator for den internasjonale organisasjonen Fashion Revolution, kreativ leder for #Fashion For Ocean og #Sjekklappen som er  mote-og tekstilprogrammet på Passion For Ocean-festivalen og søsterbedriften Action For Ocean. Dessuten holder Karoline foredrag om slow fashion og har nettopp gitt ut den digitale barneboka Klimakloke klesvalg.

A/bareness: I 2013 startet Karoline Hestnes A/Bareness sammen med Anne-Marthe Fossum, barndomsvenninna fra Nesodden. Smykkemerket skaper lokale arbeidsplasser i Nepal og for hvert solgte smykke går en andel av overskuddet til å rense vann på skoler i Kathmandu. Foto: A/Bareness.



– Det høres ut som du allerede har gjort mer enn de fleste rekker på et helt liv. Har du glemt at det er viktig å roe ned i blant?

– Poenget mitt er ikke at ting trenger å ta lang tid. Det som betyr noe er at man får positiv energi av det man bruker tiden sin på. I en verden hvor alt går raskere, hvor teknologi og sosiale medier har bidratt til at vi blir mer distansert fra hverandre i det virkelige liv, er det stadig flere som sliter med angst og depresjoner fra tidlig alder. Under slike forhold er det viktigere enn noen gang med meningsfylte aktiviteter. Derfor er jeg heldig som får bruke tiden min på det jeg brenner for.

“Det var alltid noe som var feil med søppel i naturen”.

Hun vet ikke sikkert, men mistenker at gnisten ble tent allerede i oppveksten.

– Mamma var alltid opptatt av å hjelpe de som ikke har det så lett, mens pappa var gründer. Da jeg var 11 år fortalte han at han hadde investert i et vannprosjekt i utlandet fordi rent vann til alle var avgjørende for å forhindre krig om tilgang til drikkevann i fremtiden. Det gjorde inntrykk og kanskje er det derfor jeg startet det første gründerprosjektet mitt.


1 million liter drikkevann til barn i Nepal
I 2013 startet Karoline Hestnes A/Bareness sammen med Anne-Marthe Fossum, bestevenninna fra barndommen på Nesodden. De to ville utvikle en merkevare som var en motpol til alt fast fashion står for.

– Vi ville bidra til å skape arbeidsplasser med rettferdige lønninger i Nepal. Løsningen var å kombinere gamle håndverkstradisjoner med appellerende design til en god pris. Dessuten ønsket vi å gi noe tilbake.

A/Barness blir til: Smykkene lages av lokale håndverkere i Nepal. Foto: A/Bareness.


Og det gjorde de. Siden oppstarten har A/Bareness solgt smykker og klær fra Nepal og helt fra starten gitt en del av inntektene til prosjekter som skal sikre rent vann til skolebarn i Kathmandu.

Karoline på en av skolene i Kathmandu-dalen i Nepal som hun har hjulpet med å få tilgang til drikkevann. Foto: Privat.


– Vi har finansiert et system som har renset 1 million liter regnvann så det har blitt til drikkevann for skolebarn ved 9 skoler i Kathmandu-dalen så langt. Resultatet er at skolene sparer enormt mye tid og penger som de i stedet kan bruke på undervisning – og det gir motivasjon til å bidra med mye mer i fremtiden, sier hun fornøyd.

Dugnad for havet
I de første gründerårene brukte Karoline all energien sin på A/bareness, men de siste årene har hun også brukt tid på andre prosjekter. Blant annet på å lage dugnad for havet hjemme i Oslo.

Passion for Ocean-festivalen har blitt en årlig happening i Oslo. Foto: @VeronicaVonClemm.


– Havsøppel engasjerer voldsomt, og det er nesten utrolig hvor mye vi har fått til med frivillig innsats og engasjement. Både produksjonsteam, modeller, stylister, sminkører og koreografer stiller opp gratis for havet og #FashionForOcean år etter år – og det er like givende og gøy hver gang. 

Søppelplukkeren
Søppel har hun aldri hatt noe til overs for, og det er kanskje derfor hun trives ekstra godt når hun får jobbe med å rydde opp i havet. 

– Jeg har hatt det sånn siden jeg var liten. Det var alltid noe som var feil med søppel i naturen. Jeg ble irritert når folk kastet søppel på gata og ofte tok jeg mot til meg og sa fra. Det gjør jeg fortsatt, sier Karoline Hestnes.

Vil du støtte Karoline Hestnes i arbeidet for en bedre moteindustri?
Kjøp designsmykker fra A/Bareness her.
Følg The Fashion Archives og bli med deres neste byttemarked her.
Sjekk ut barneboka Klimakloke klesvalg her.
Ta kontakt med Karoline på e-post: karoline@abareness.com hvis du vil bestille bærekraftige gaver til ansatte eller donere penger til #CoolKidsNeedCleanWater.

Sist oppdatert: 7.04.2020, 15:23

Karoline Hestnes (40)

Oppvokst på Nesodden. Bor i Oslo.

Gründer av A/Bareness, Slowfashion AS og The Fashion Archives.

Prosjektleder for Fashion for Ocean.

Landskoordinator for The Fashion Revolution i Norge.

Forfatter av barneboka Klimakloke klesvalg.

Slow fashion

Filosofi som skal sørge for en balansert og bærekraftig moteindustri med en sunn livssyklus. Det er en motvekt til en stadig mer miljøforurensende industri som ikke tar hensyn til fremtidens krav og behov for å ta vare på vårt miljø og våre etterkommere.

Tips til en bærekraftig garderobe

1. Lease og leie, reparer og bytt og helst ikke kjøp noe nytt.

2. #SjekkLappen! Ta deg tid til å sette deg inn hva du virkelig trenger og gjør research før du velger klesplagg

3. Se på innkjøpene dine som investeringer. Ikke kjøp ti nye plagg i løpet av ett år. Velg heller to og betal for kvalitet så øker du også sjansen for å få solgt det eller leid det ut senere.

4. Velg bort miljøverstingene. Den dagen vi slutter å kjøpe plagg av dårlig kvalitet og syntetiske tekstiler fremstilt av råolje, slutter selskapene å lage dem. Så enkelt er det.