Lager sneakers for å gjøre verden til et bedre sted

Lager sneakers for å gjøre verden til et bedre sted

Det er ikke bare miljøbevegelsen som mener at olje ikke er framtiden for norsk økonomi. Men hva er det vi skal leve av? Hvis sko-gründer Martin Evensen får det som han vil, er et av svarene sko som er laget av kvalitetsavfall.

Av: Petter Gulli , 11.06.2020

Det er nok av gründere som vil forandre verden, men ikke like mange har ambisjoner om å bygge en global merkevare. Martin Evensen i New Movements ønsker å presse den globale klesindustrien til å ta grep for en grønnere og mer etisk produksjon. Da holder det ikke at produktene hans selges i noen butikker på Grünerløkka. Skal man bidra til virkelig forandring, må man bli stor og kjent nok til å få innflytelse, mener han.

– Siden første dag ønsket vi å lage noe nytt som gjør en forskjell. Nå gjør vi vårt beste for at det skal skje, sier Martin Evensen.

Skobevegelse: Martin Evensen har startet en skobevegelse for en bedre verden. Foto: New Movements.


En brøyteplog i klesindustrien
Martin Evensen har sko i genene. Både oldefar og bestefar var skomakere, men interessen for ombruk og sirkulær produksjon fikk han for alvor da han gjennom en deltidsjobb kom over en haug med gamle, kasserte militær-telt mens han gikk på design og varehandelslinjen på Academy of Art i San Fransisco.

– Det var noe med det stoffet som hadde en utrolig kvalitet, du kunne kjenne at det var laget for å vare i nesten evig tid. Samtidig var det helt absurd å tenke på at dette nå bare var avfall, at det ikke hadde noen verdi lenger.

 


Ikke lenge etter hadde Evensen designet sin egen kolleksjon på et par tusen tote-bags av teltene, og solgt alle sammen. Med skodesign som valgfag var veien kort over til sko:  Var det mulig å lage sneakers av høyeste kvalitet basert på avfall? Var det mulig å gjøre det uten at skoene ble laget av underbetalte arbeidere på miljøskadelige fabrikker?

Nye løsninger: Når de designer en ny sko i New Movement har de ambisjoner om å lage et produkt som er like bra for kunden som miljøet. Foto: New Movements.


En morgen i 2018 våknet Martin Evensen og visste at navnet skulle være New Movements. Om det ikke akkurat var en politiske bevegelse han skulle starte, så var det en merkevare som skulle få folk med på å bidra til den nødvendige forandringen verden trenger. 

– Det er nok av store merkevarer som lager sine egne bærekraftige kolleksjoner, men det er ikke nok. Vi jobber for å akselerere overgangen til sporbart og sirkulært fottøy, og vil vise at det er mulig å ha 100 prosent åpenhet og sirkularitet gjennom hele verdikjeden. Kort sagt, skal vi være en brøyteplog. Planeten vår trenger at vi finner nye og smartere måter å designe og utvikle produkter på, sier Evensen.



Europeisk produksjon
Da ideen til New Movements var født, var det første Martin Evensen gjorde å reise rundt i Europa til skofabrikker og leverandører for å lære mer om produksjon, sourcing og etiske forhold. Han ville se hvordan det så ut både inne på fabrikken og utenfor med egne øyne. 

Deretter dro han til Nepal, Fillipinene og Colombia for å sammenligne med forholdene der. At arbeidsforholdene kunne være ille, visste han på forhånd, men å se hvordan det så ut rundt flere av fabrikkene med svarte elveløp, søppel overalt og nesten ikke grønn vegetasjon var skremmende.

Går ordentlig for seg: Produksjonen foregår i Portugal for å sikre gode arbeidsvilkår til de ansatte og kortreiste prosesser. Foto: New Movements.


– Det er utrolig viktig at de som jobber med å lage skoene blir behandlet skikkelig. Vi har som mål å ha en helt transparent verdikjede. Vi valgte å produsere i Portugal fordi vi vet at de følger Europeiske lover og retningslinjer, og dermed kan vi være sikre på at arbeiderne har det bra. Å produsere i Europa gjør det også mulig å lage så kortreiste prosesser som mulig, og du har mer kontroll på at så mange bærekraftsmål som mulig følges.

Resirkulert som ser like bra ut
Det hjelper lite om arbeidere behandles bra og materialer kommer fra et evig kretsløp, hvis ikke skoene kan konkurrere med de beste på design og komfort. Det første sko-paret ble lansert i 2018 og var designet og utviklet av Martin Evensen selv.

– Bærekraftige sko må starte med et vakkert design, en god såle og en konstruksjon som er ment for å vare lenge, for det hjelper ikke å lage bra produkter hvis ingen vil kjøpe dem.

Sist oppdatert: 15.06.2020, 6:08

Fakta om New Movements

Skomerke som er designet og utviklet i Norge

Håndlagede sneakers produsert i Portugal

Såler av 80 prosent resirkulert gummi og 20 prosent naturgummi

Skinnet kommer fra europeiske kyr som har vært brukt til melke og kjøtt produksjon

Ingen tungmetaller i garving og farging

Skolissene er fra 100% resirkulerte plastflasker

Emballasje av resirkulert papp

Mer enn 30 prosent av energien på fabrikken kommer fra fornybare energikilder

For hvert par sko solgt, fjernes 2.5 kilo plast gjennom et samarbeid med Empower