Åpner bruktbutikk i motemekka for å gjøre ombruk normalt

Åpner bruktbutikk i motemekka for å gjøre ombruk normalt

I dag åpner en ny vintage-butikk i motestrøket i Oslo for å bryte ned fordommene mot å handle brukt.

Av: Redaksjonen , 10.12.2020

Etter å ha jobbet noen år på Fretex så Sophia Johansson og Ivar Djurhuus behovet for en ny type ombruk. Resultatet ble Prisløs, en vintagebutikk som inkluderer sykurs, redesign, nettbutikk og vintagemarkeder. Nå åpner de dørene i nabolaget til ærverdige Steen&Strøm midt i Oslo sentrum – og plasseringen er ikke tilfeldig. 

– Vi har håndplukket og kuratert vintageskatter med fokus på kvalitet og merker til både dame og herre. Vi ønsker at det skal føles like normalt å handle vintage og secondhand som annen shopping. Derfor har vi plassert oss midt i Oslos motestrøk, så vi blir en naturlig del av en vanlig shoppingrunde, sier Sophia Johansson, gründer av Prisløs.



En verstingbransje i endring
Mote og tekstilindustrien er kjent som en av de virkelige verstingene når det kommer til negativ klima- og miljøpåvirkning. Bransjen står for hele 8 prosent av de globale klimautslippene og genererer enorme mengder avfall hvert år. Behovet for å utvikle nye ombruksmønstre av klær er stort.

– Vi driver etter zero waste-prinsippet, noe som er utfordrende i en av verdens mest forurensende bransjer. Klesbransjen er i endring, men det er fortsatt mye man kan gjøre bedre. Det at vi ikke kjøper noe nytt sparer miljøet for store kostnader. At vi syr om og redesigner heller enn å kaste og sende vekk plagg vi ikke får solgt bidrar også positivt, sier Johansson. 

Hun får støtte av Linda Refvik, som er CEO i Norwegian Fashion & Textile Agenda, næringsklyngen for norske mote- og tekstilbedrifter. 

– Det er ressurskrevende å utvikle nye klær. Derfor er det aller mest effektive tiltaket for bærekraftig forbruk å holde klærne i omløp. Faktisk kan man redusere CO2-utslippet sitt med hele 49 prosent ved å bruke klærne dobbelt så mange ganger – og fortsetter man bruken synker utslippet ytterligere. 

Varsler vekst: Ombruksmarkedet kan bli dobbelt så stort som fast fashion, sier Linda Refvik. Foto: NF&TA.



– Ombruksmarkedet blir dobbelt så stort som fast fashion
Linda Refvik har tro på at ombruksmarkedet for klær vil oppleve sterk vekst i årene som kommer. 

– I følge Ellen McArthur Foundation kommer ombruksmarkedet for klær til å bli dobbelt så stort som fast fashion innen 2029. Det tilsvarer en økning på hele 414 prosent, så det er gode grunner til å tro på en sterk utvikling for dette markedet.

Selv om forbrukstrendene går i retning av mer ombruk, er det likevel mange utfordringer som må løses før motebransjen kan kalle seg bærekraftig. 

–  De siste årene har vi sett en økning i volumet av innsamlede tekstiler, men samtidig har fast fashion bidratt til at kvaliteten på tekstilene som samles inn har gått ned. Skal vi få et verdiskapende ombruksmarked må derfor næringen ta grep for å designe og produsere klær for et langt liv. 


Den sosiale faktoren
For Sophia Johansson er målet å gjøre brukthandel normalt, men hun er tydelig på at en handleopplevelse på Prisløs skal være noe utenom det vanlige.

– Vi er opptatt av den sosiale faktoren – at folk skal føle seg sett, ivaretatt og inkludert når de kommer til oss. Vi driver etter prinsippet om zero waste, og har som mål å bruke om heller enn å bruke og kaste.



Navnet Prisløs har de valgt fordi hvert eneste plagg de selger er unikt og har en affeksjonsverdi og historie som blir en del klærne de selger.

– Alle brukte plagg har en unik historie. De har vært en del av fine opplevelser og minner har blitt skapt. Vi synes plaggenes historie er verdifull, og derfor forteller vi den den på plaggets prislapp, så den nye eieren vet hvor plagget kommer fra. 


Vil fjerne merkelappene
På Prisløs klipper de også av størrelsene på klærne og unngår å dele inn plagg etter de vanlige kjønnskategoriene.

– Kundene våre skal få lov til å velge hvilke plagg de liker og føler seg vel i, heller enn å navigere blindt etter kategorier som størrelse og kjønn. Klær, identitet og selvfølelse er nært knyttet sammen, og Prisløs skal være en frisone der du får mulighet til å kle deg og uttrykke deg som du selv vil, sier Johansson. 

Ingen merkelapper: Klærne på Prisløs kommer uten de vanlige merkelappene på størrelse og kjønnskategorisering. – Vi skal være en frisone, sier gründeren.



Satser på vintage på nett
I tillegg til den fysiske butikken satser Prisløs på sin egen nettbutikk, men å drive nettbutikk med unike vintageplagg er vanskeligere enn å selge standard hyllevare i store volumer.

– Vi har kun ett av hvert plagg og det krever tid og ressurser å presentere et stort og variert tilbud av vintageplagg. Likevel kommer vi til å satse på nettbutikk fremover, da det er viktig for oss at ombrukstilbudet på nett blir større og mer mangfoldig, samtidig som vi skal være tilgjengelig for kunder fra hele landet.  


Skattejakt på de riktige plaggene
Tilgang til brukte kvalitetsplagg er essensielt for at Prisløs skal lykkes med å normalisere ombruk. Derfor jobber de bredt for å sikre et attraktivt sortiment.

Vi håndplukker de fleste plaggene rundt om på markeder, butikker og loppiser, bestiller i bulk fra Europa og får donasjoner fra kunder. Mange av klærne er fine når de kommer inn, men noen har flekker eller en fasong vi ikke liker. De redesigner vi og gir et nytt mer moderne look. Vi gjør det selv i butikken, så vi kommer ofte til å sy i åpningstiden. Underveis vil vi gjerne ha innspill fra kundene – og de som vil kan også være med å designe sine egne plagg.


En ekte ombruksbutikk 
Det er ikke bare klærne som skal ombrukes når Prisløs-gründerne åpner butikk. Også i oppussingen av butikklokalene har de tenkt ombruk hele veien.



– Vi har leid verktøy på verktøysbibliotek, skaffet maling og møbler på Finn.no og gjenbrukt materialer fra vår tidligere butikk i Trondheim. Å velge ombruk i oppussingen har tatt tid, men vi har spart penger og naturressurser på å ombruke materialer, og det betyr mye for oss, sier Johansson. 

Sist oppdatert: 6.03.2021, 11:38